با توجه به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی و ابداع تکنیکهای نوین در اعمال جراحی پیشرفته و همچنین وجود ابزارها و دستگاه های متنوع جهت تسهیل اعمال جراحی و همچنین شیوع افسار گسیخته و پاندمی کووید، اکنون نیاز به آموزش تخصصی بیش از پیش احساس می شود، همچنین تغییرات عمده در انجام روشها و تکنیکهای جراحی با توجه به دستاوردهای مختلف در طی سالهای اخیر علی رغم پیچیدگیهای خاص خود در امر انتقال دانش نیز نتایج قابل توجهی را به همراه داشته است. شکی نیست دورههای فشرده تخصصی مانند، سمینارها، کارگاههای آموزشی (workshop) و دورههای آموزشی آنلاین کوتاه مدت نقشی مهم و غیر قابل انکار در امر فراگیری و آموزش دارند، اما به دلیل محدودیت زمانی، فشردگی بیش از حد مطالب و از همه مهم تر عدم بهکارگیری از مهارت های کسب شده در زمان آموزش، یادگیری مهارتها در سطح ثابتی باقی مانده و طبیعتاً زنجیره فراگیری با تاخیر زمانی به تکامل خواهد رسید.
طراحی پلتفرم جامع آموزشی “Live Surgery Course” بر مبنای این واقعیت و تفکر فوق در ذهن ما شکل گرفت و بر اساس آن با یکپارچه سازی سعی داریم از تمام پتانسیل های موجود در کشور شامل، امکانات آموزشی انجمن ها و گروه های تخصصی بیمارستان های دولتی و خصوصی، اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور و جراحان بنام ایرانی و خارجی جهت مشارکت در امر آموزش استفاده نماییم. این طرح با رویکردی “جدید و متفاوت” در کنار آموزش “جامع و طولانی مدت ” تمرکز دورهها را بر روی هر ”پروسیجر و یا تکنیک جراحی” از صفر تا صد در یک زمان کوتاه با رعایت پروتکل های استاندارد آموزشی قرارداده است.
در این طرح فراگیران پس ارزیابی اولیه، درصورت نیاز با هماهنگی لازم ابتدا دوره پیش نیاز (بیسیک) را ضمن آموزش مباحث تئوری کار با شبیه ساز و بعضا کار بر روی حیوان (Animal Lab) را در مراکز آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی می آموزند، سپس با شرکت در دوره های (Observation & Discussion) در بیمارستان های منتخب اعم از دولتی و خصوصی از نزدیک با Set Up اتاق عمل، دستگاه ها و تجهیزات آشنا شده و ضمن آشنایی با پروسیجر مورد نظر سئوالات مرتبط خود را مطرح می نمایند.
همزمان در این مقطع تکنیکهای نوین جراحی در یک ارتباط زنده مستقیماً در اتاق عمل توسط اساتید با تمام جزئیات به فراگیران ارائه شده و جراح به پرسشهای احتمالی ایشان در حین عمل جراحی نیز پاسخ خواهد داد. بدیهی است برای درک بهتر شرکت کنندگان پس از انجام عمل جراحی، تمامی پروسیجرها و تکنیکهای استفاده شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و درباره آن بحث و گفتگو خواهد شد تا کاملا مرکوز ذهن شود. شایان ذکر است، در این روش به دلیل مشاهده مستقیم نحوه به کارگیری مهارتها و تکنیکها توسط استاد آموزش در حین عمل جراحی، زمان منحنی یادگیری (Learning Curve) به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.
در مرحله بعدی فراگیران با حضور در اتاق عمل در موقعیت (Assist Hands-on) قرار گرفته تا آموخته های خود را با واقعیت ها در فضای واقعی منطبق نموده و ضمن برخورد مستقیم با چالش ها، بحران و یا عوارض احتمالی حین عمل روبرو شده و با کمک استاد آموزش آن را ضمن تعامل مدیریت نمایند.پیش تر فراگیران از طریق آموزش آنلاین عمل ها را دنبال نموده و ضمن پرسش و پاسخ حین عمل از تجربیات روزانه اساتید مختلف به انتخاب خود بهره مند خواهند شد.در مرحله آخر فراگیر جهت اطمینان بیشتر میتواند چند کیس را در مرکز خود با همکاری استاد آموزش تحت عمل جراحی قرار داده تا آمادگی لازم را برای یک شروع مناسب با کمترین ریسک برای خود و بیمار فراهم نماید.
شایان ذکر است این طرح جایگزین طرح فلوشیپ نبوده و یا با برنامه های مصوب و آموزش های مداوم وزارت بهداشت هیچگونه مغایرتی نداشته و صرفا جهت ارتقاء سطح علمی و افزایش مهارت جراحان محترم و دستیاران ایشان در زمان کوتاه توسط “دپارتمان علمی شرکت پرشیامهر” و با کمک اساتید محترم دانشگاه های علوم پزشکی کشور تدوین گردیده و اجرا می گردد، بدیهی است آموزش های طولانی مدت در “مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی شرکت پرشیامهر” که بعنوان یک بخش و واحد مستقل که دارای “مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی” می باشد انجام می گیرد. این دوره ها توسط “هیئت مدیره علمی شرکت پرشیا مهر” طراحی، تدوین و پس از تصویب وزارت بهداشت طبق پروتکل مصوب اجرا می گردد و بر اساس آن در پایان دوره مهارت آموزان گواهینامه رسمی مهارتی را از وزارت بهداشت کسب می نمایند.